G16 Snertingdal-Søndre Land (2-1) 4-3, 26. mai

Den tredje kampen på sju dager, og endelig «heme» på Perstugguflåa. Etter en strålende innledning på årets sesong sto nå virkelig en «hard nøtt» på motsatt halvdel. Serieleder Søndre Land med sitt sterke mannskap hadde 45-1 i målforskjell, og gutta våre ble enige om at nå skulle de få motstand.

Dessverre tok det ikke mer enn ett minutt før det sto 0-1 og «lænninga» såg nok for seg tre nye poeng. Målet skulle dessverre aldri blitt godkjent da to mann sto minst 2-3 m offside før scoringen. Dessverre skulle denne feildømmingen sette standard for en del rare avgjørelser fra mannen i sort.

Heldigvis så kjemper SIF seg fort inn i kampen og etter et par halvsjanser, så er det Hansi som jobber utrettelig for å vinne en «håpløs» ball rundt 16m, han vinner duellen og Vemund får ballen, sklir gjennom og setter den utagbart til venstre for keeper. 1-1 etter 10 min og man ser det lønner seg å ikke gi opp. Etter dette bølger det litt frem og tilbake, samtidig som de raske Søndre Land spissene «får lov» å operere i offside sonen, men vi reddes heldigvis av Alex RS som ved flere anledninger møtte på en uredd måte og hadde noen tøffe benparader. Dette er forøvrig noe motstanderen etter hvert spiller på og prøver å gå etter straffe, heldigvis er dette situasjoner hvor dommeren faktisk holder hodet kaldt og vinker spillet videre. En ikke altfor god spillemessig førsteomgang får sitt høydepunkt da nevnte Alex RS tar frispark inne på vår halvdel, får kjempetreff og litt hjelp av en passiv keeper etter drøyt halvspilt omgang: 2-1 fra 51m er ikke hverdagskost.

Utover i andreomgang så blir stopper Stian mer og er plaget av en strekk, men biter tenna sammen og vi holder unna for et lag som desperat jager utligning….og etter ca 20 min. så skjer det utrolige…om vi syntes deres første mål skulle blitt annulert, så kommer de denne gang fra venstre og får slått et innlegg, som virker ufarlig. Keeper halvklarerer, men da SL spissen slår ballen i mål med begge hender og dommeren som står bare 4-5 m unna blåser av, puster vi lettet ut. Desto større blir forskrekkelsen da vi oppdager at han snur seg og peker på midtsirkelen!!?? 2-2, er det mulig?

Bare fem minutter senere kommer de fra høyre og Stian, som er meget viktig for oss er nå så hemmet av skaden at han ikke har sjanse til å følge de raske spissene dere, atter en gang er de alene med keeper og denne gang klarer de å overliste RS’en, og Stian må byttes ut…kampen har snudd og vi ligger under 2-3 med et kvarter igjen. Dog går det bare tre minutter før vår midtbane, som sliter som slaver, vinner ballen og det er Trym som får slått en fin «stikker» til Thomas M, 3-4 m i offside men denne gang går (feil)dømminga i vår favør, han er iskald alene med keeper og styrer den elegant forbi, 3-3. S.Land blir etterhvert mer og mer frustrert over de ikke er bedre enn oss og da dommer gir oss frsipark fra ca 20m, koker det over og gult kort betyr 5 min på sidelinja. Tomas P tar frisparket på en ypperlig måte, knallhardt og lavt mot bakerste stolpe, og der kommer Vemund skliende fra intet og setter inn 4-3. Et par minutter etterpå blåses kampen av og gutta mottar velfortjent hyllest fra ca 40 av de 50 fremmøtte… Knallgod innsats over hele fjøla

BB: Alexander R Stensrud 10p

Målstatistikk
0-1 1 min. S.Land alene med keeper